Εν όψει «Black Friday» - Ποια η ιστορία αυτής της ημέρας;

2017-11-22

Τεράστιες οι διαφορές της θρυλικής «Μαύρης Παρασκευής» στην Αμερική και σε άλλα κράτη από την χώρα μας, που εντρύφησε τα τελευταία χρόνια στο συγκεκριμένο έθιμο

Ατέλειωτες ουρές, αναμονή δώδεκα ωρών, ξενύχτι μέσα στο κρύο έξω από γνωστές αλυσίδες καταστημάτων και αφηνιασμένοι καταναλωτές να εφορμούν μέσα μόλις ανοίγουν οι πόρτες, συνήθως στις πέντε το πρωί!

Αυτή είναι η συνήθης εικόνα μιας «Black Friday» ή αλλιώς της περίφημης «Μαύρης Παρασκευής», όπως έχει γίνει γνωστή στην Αμερική, από όπου ξεκίνησε το συγκεκριμένο καταναλωτικό έθιμο, αν μπορεί κάποιος να του προσδώσει αυτό τον όρο.

Είναι η τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, αυτή που ακολουθεί την αργία της «Ημέρας των Ευχαριστιών» και συνήθως όλοι οι εργαζόμενοι έχουν αργία, εκτός από αυτούς που εργάζονται στα καταστήματα.

Πρόκειται για την ημέρα που οι εκπτώσεις χτυπάνε «κόκκινο» σε όλα ανεξαιρέτως τα είδη, ειδικά όμως στις ηλεκτρονικές συσκευές με τιμές ακόμη και κάτω του κόστους!

Μόνο που αυτές οι εκπτώσεις λαμβάνουν χώρα στις ΗΠΑ, στην Αγγλία, στην Ιρλανδία και σε άλλες χώρες και όχι στην Ελλάδα που εισήλθε στο φαινόμενο της «Μαύρης Παρασκευής» μόλις πέρυσι.

Στην χώρα μας υπάρχουν εκπτώσεις που δεν μπορούν να συναγωνιστούν επ' ουδενί τις τιμές των γιγαντιαίων αλυσίδων στην Αμερική ή σε άλλες χώρες της Ευρώπης.

Ειδικά στις ΗΠΑ, οι εκπτώσεις είναι εξωφρενικές, αφού μια τηλεόραση που πριν την «Black Friday» είχε δυόμιση χιλιάδες δολάρια, την συγκεκριμένη ημέρα τιμάται χίλια!

Επίσης, το έθιμο δεν διαρκεί μόνο την συγκεκριμένη ημέρα, αλλά για δύο Σαββατοκύριακα, δηλαδή τέσσερις ημέρες, με αποτέλεσμα να εκτοξεύονται η καταναλωτική φρενίτιδα και οι τζίροι.

Το 2014 που σημειωτέον υπήρξε για πρώτη φορά πτώση των πωλήσεων, ο συνολικός τζίρος στην Αμερική εκείνο το τετραήμερο ήταν 50.900.000.000 δολάρια.

Από τα 50's στο σήμερα και στην «Ματωμένη Παρασκευή»

Από το 1952 που ξεκίνησε το «έθιμο» η συγκεκριμένη ημέρα, σηματοδοτεί την αρχή της εποχής για τα Χριστουγεννιάτικα ψώνια.

Σχεδόν όλες οι μεγάλες αλυσίδες και τα εμπορικά πολυκαταστήματα ανοίγουν στις πέντε το πρωί-κάποια ακόμη και στις δύο τα ξημερώματα-για να υποδεχθούν τις ορδές των αφηνιασμένων καταναλωτών.

Οι τελευταίοι σχηματίζουν ατέλειωτες ουρές μέσα στο κρύο, περιμένοντας να ορμήξουν κυριολεκτικά μέσα στα μαγαζιά και να ξετινάξουν τις πιστωτικές τους κάρτες, αγοράζοντας όσα περισσότερα μπορούν να κουβαλήσουν.

Μόνο που αυτό μερικές φορές έχει ολέθρια αποτελέσματα, όπως συνέβη εκείνο το ξημέρωμα της Παρασκευής του 2008 στη Νέα Υόρκη.

Με το κρύο να περονιάζει τα κόκκαλα, δύο χιλιάδες άτομα που περίμεναν έξω από το Wall Mart, άρχισαν να εκνευρίζονται όσο περνούσε η ώρα.

Όταν η πόρτα της εισόδου του καταστήματος άνοιξε, όρμησαν μέσα σπάζοντάς την και παρασέρνοντας μαζί τους έναν 34χρονο υπάλληλο, τον οποίο κυριολεκτικά ποδοπάτησαν.

Η φρενίτιδα ήταν τέτοια, που όχι μόνο δεν σταμάτησαν να περνούν από πάνω του, αλλά δεν άφησαν τους συναδέλφους του να επέμβουν για να τον γλιτώσουν από τη μάζα που εφορμούσε στο κατάστημα με ουρλιαχτά.

Δεν κατάφεραν να τον σώσουν ούτε οι αστυνομικοί που κατέφτασαν στο σημείο, αφού η μάζα τους έσπρωχνε και τους απωθούσε.

Όταν μπήκαν όλοι μέσα ο νεαρός ήταν πλέον νεκρός, ενώ κάποιοι καταναλωτές τραυματίστηκαν ελαφρά από την «κόλαση» που ξέσπασε με το άνοιγμα της πόρτας.

Από την Αγγλία στην Ελλάδα

Στην Μεγάλη Βρετανία η «Μαύρη Παρασκευή» υπάρχει τα τελευταία τέσσερα χρόνια και πέρυσι ο τζίρος άγγιξε το 1.300.000.000 λίρες, σημειώνοντας αύξηση των εισπράξεων κατά 11,1% από το 2015.

Στην χώρα μας οι εκπτώσεις ακόμη και στις μεγάλες αλυσίδες δεν ξεπερνούν συνήθως το 40% σε συγκεκριμένα είδη, ενώ δεν υπάρχει ούτε κατά διάνοια το 80% έκπτωσης που έκανε πριν λίγα χρόνια στην Γερμανία η Apple.

Κάτι που στην Ελλάδα μάλλον θα αργήσουμε πολύ να δούμε, έστω και αν το τελευταίο της μοντέλο που κοστίζει πάνω από 1200 ευρώ -το I phone X- έχει ήδη εξαντληθεί.

Με την κρίση να ταλανίζει την πάλαι ποτέ υγιή οικονομικά μεσαία τάξη τα τελευταία χρόνια, η δική μας «Μαύρη Παρασκευή» είναι σαφώς πολύ πιο φτωχή σε προσφορές από αυτές των άλλων χωρών.

Διαφημίστηκε και διαφημίζεται δεόντως αλλά τα αποτελέσματα θα φανούν μετά την Παρασκευή, αν και ουρές δύσκολα θα σχηματιστούν σε mall και αλυσίδες ηλεκτρικών ειδών.

Ούτως ή άλλως οι ποσότητες των ειδών με τις μεγάλες εκπτώσεις είναι τόσο μικρές που εξαφανίζονται συνήθως τις δύο πρώτες ώρες και μετά απλά δεν υπάρχει τίποτε άλλο.

Βασικά όμως, δεν υπάρχουν χρήματα...

Πηγή: protothema.gr